Zelf wielen spaken met Chinees Carbon 

LightBicycleRimsOp zoek naar een betaalbare upgrade voor je racefiets? Dan verhoogt een hoge carbon wielset de looks van je fiets enorm. Carbon wielsets zijn duur en om kosten te besparen kan je bij diverse leveranciers in China en Taiwan terecht. Na enkele wisselende ervaringen met complete Chinese Carbon wielsets tijd om eens zelf aan de slag te gaan met een mooie Chinese velgenset van Light Bicycle. Dat resulteerde in een mooie, betaalbar handgespaakte wielset.   

Eerdere ervaringen met Chinees Carbon 

Van alle topmerken die met carbon werken wordt veel materiaal in China geproduceerd, Er is ervaring en kwaliteit genoeg. Het gaat er om de juiste leverancier te vinden. Eerdere bestelde complete Chinese wielsets leverden wisselende ervaringen op. De eerste contacten per e-mail of chat zijn altijd er prettig. De reactietijd is snel en de mensen zijn beleefd. De kwaliteit en afwerking zijn wisselend. Farsports wielen bevielen bijvoorbeeld erg goed. Netjes afgewerkt en kaarsrecht gespaakt. Mijn ervaringen met Helin Liu zijn wellicht niet representatief maar bij aankomst waren de wielen niet kaarsrecht en van de 4 wielsets waren er 3 die problemen met het carbon vertoonden. Gelukkig is de garantie afhandeling heel netjes. Het insturen van een foto van het probleem was steeds voldoende om een nieuwe velg te ontvangen. Met als nadeel dat je dan verzendkosten betaalt en ook dat je dan zelf een nieuw wiel moet spaken.  

Zelf spaken Carbon wielset als betaalbaar alternatief 

Dit laatste was aanleiding om eens rond te kijken wie tegen een gunstige prijs losse velgen kon leveren om zelf een mooie Chinese wielset te spaken. Geheel voorzien van de specificaties zoals je ze zelf wil. Ben je in staat een goede, rechte wielset van aluminium velgen te spaken? Dan is het spaken van carbon velgen zeker niet moeilijker. Een carbon velg komt standaard veel rechter uit de mal. Dat is een voordeel. De meeste carbon velgen zijn wat hoger en het aantal spaken is beperkter dan bij een gemiddelde aluminium velg. Vaak 20 voor en 24 achter.  

Light Bicycle Carbon velgen 

Na het lezen van vele reviews en forums kwamen we uit bij Light Bicycle. Dit bedrijf staat in tegenstelling tot andere aanbieders niet op AliExpress maar heeft een eigen website waar ze hun materialen aanbieden. Daarnaast hebben ze een eigen vestiging in Canada die zich richt op de Noord Amerikaanse markt. Ze zijn transparant over wie ze zijn en waar ze zitten. Dit alles geeft vertrouwen. Qua assortiment zijn ze wat onderscheidend in de maatvoering. De meeste aanbieders beiden velgen voor racefietsen van 38, 50 en 60 mm hoogte in verschillende breedtes van 20.5 naar 23 tot 25mm. Light Bicycle is iets meer gericht op de wat bredere 25mm wielen en komt met hoogtes van 25, 36, 45 en 55 mm. En voor de tijdrijders zelfs nog 88 mm hoogte. Ik ben gecharmeerd van het mooie waterslide design van Light Bicycle dat subtiel wordt aangebracht. Dit design is in meerdere kleuren te bestellen. Voor de Nederlandse markt zijn de 45mm hoge en 25mm brede velgen erg interessant. Zeer allround, mooie looks, aero, maar weinig windgevoelig. Kortom, een mooie set om eens mee te starten.  

De bestelling van de Carbon velgenset uit China 

De eerste contacten per e-mail zijn prettig. Er is alle gelegenheid om over ene weer wat vragen te stellen, advies te ontvangen en de mogelijkheden door te nemen. Uiteindelijk leidt dat tot een te accorderen offerte en een factuur die je via Paypal kan voldoen. Dan is het wachten. Door het aanbrengen van de waterslide decals duurde het proces in mijn geval wat langer maar het voordeel van een losse velgenset ten opzichte van een wielset is dat deze gewoon uit voorraad leverbaar zijn. Het verzenden uit China duurt tegenwoordig niet meer zo lang. Vaak kan je een set al binnen 10 dagen in huis hebben. Zeker als de douane wat meewerkt. Een suggestie is om bij de Chinese leverancier voor duty free shipping te kiezen. Dat kost vaak 45 dollar extra maar dan hoef je niets meer bij te betalen bij ontvangst. Uiteindelijk omt een setje velgen zo op circa €420.-. Hoe duur je het verder maakt hangt af van de keuze voor naven, spaken en nippels.

Het zelf spaken van de carbon wielset 

Gedurende het wachten op de velgenset is er volop gelegenheid om de overige onderdelen uit te zoeken en in huis te halen. Ik koos voor de ultralichte Bitex RAR9 en RAR10 naven met keramische lagers als upgrade, Sapim CX ray spaken en DT Swiss Squorx nippels met washers (onderlegringen) om de druk op het carbon beter te verdelen. Met de DT Swiss spaaklengte calculator kan je de juiste spaaklengte uitrekenen. Dit alles was op tijd in huis om de set onmiddellijk bij binnenkomst van de carbon velgen te spaken. Dat leverde in het begin nog een klein vraagstukje op omdat niet meteen helemaal duidelijk was wat de aandrijfkant en wat de non-drive side was. Dat is belangrijk omdat de nippelgaten in de velg in richting van de spaken geboord is om minder torsie te realiseren. Maar na een snel contact met Light Bicycle werd die vraag snel opgelost. Het aandraaien van de spaken gaat gemakkelijk als je ze invet met lijnzaadolie. Deze olie droogt hard op en fungeert als het ware als een soort lijn en voorkomt loslopen van de nippels. Aandraaien van de Squorx nippels doe je met de speciale DT Swiss Squorx spaaksleutel vanaf de onderzijde. Dat werkt erg gemakkelijk. Na de spaakspanning zorgvuldig te meten en gelijk te zetten gaat de laatste afstelling net iets preciezer met de gewone spaaksleutel. Het resultaat is een mooie strakke wielset.  

Rij-ervaring met de Light Bicycle Carbon wielset 

Eenmaal gereed monteerden we de set af met 25mm brede banden. Deze vallen mooi op de 25mm brede velg en lopen mooi in elkaar over. Na een maand testen met de zelf gespaakte carbon wielset kunnen we stellen dat het project zeker geslaagd is. Ik ben erg tevreden over de allround hoogte van 45mm. De set is licht en comfortabel maar voelt stijf en strak aan. Bij stevige zijwind blijven de wielen strak sturen en lijk je ook echt een aerodynamisch voordeel te boeken ten opzichte van lagere wielsets. Het remvermogen is uitstekend, ook bij nat weer. Kortom, een geslaagd project, voor herhaling vatbaar.