Gebruikersreview Julius Full Carbon CC38 wielset

Julius Cycling CC38 Carbon WielsetAltijd op zoek naar nieuwigheden in de wielersport viel ons oog op een nieuw merk exclusieve handgemaakte wielen. Het gaat om "Julius Cycling" uit Emmen. Na een kort contact werd besloten dat we een handgemaakte full carbon wielset aan een gebruikersreview zouden onderwerpen.

 

Uniek customizing concept Julius Cycling

Uniek bij Julius Cycling is dat je wielen zelf kan customizen. Als je de site van Julius Cycling bezoekt kan je zelf diverse keuzes maken.  Eerst kies je uit aluminium of carbon velgen in diverse hoogtes. Vervolgens kan je met een configurator je eigen kleurencombinatie kiezen. Nippels, en naven zijn in 4 verschillende kleuren beschikbaar, de spaken in twee kleuren en decals in drie verschillende smaken. Alles in elke combinatie.  Zo kan je kiezen uit 192 varianten. Nog niet meegerekend hebben we dan dat er natuurlijk ook keuze is uit afmontage met een Shimano/SRAM 9/10 of 11-speed body of een Campagnolo 9, 10, 11 speed body, Powertap achternaven en diverse keuzes uit banden en cassettes.

Julius Cycling CC38 Op de Specialized Roubaix SL3Achtergrond Julius Cycling

Julius Cycling is een klein familiebedrijf gevestigd in Emmen en bestaat uit een enthousiast viertal dat de beste wielen wil maken voor maximaal tevreden klanten die tot in lengte van jaren terug blijven komen. De wielen zijn ontwikkeld door Cees Heinis, de technische man met jarenlange wielrenervaring en een passie voor techniek. Samen met Derk Venema ging hij in 1e instantie puur voor eigen gebruik op zoek naar alternatieven voor dure high end wielen in de markt. Na meerdere vervelende ervaringen met high end lichtgewicht wielen die extreem duur waren, maar niet duurzaam gingen ze op zoek naar de juiste onderdelen waarmee ze zelf het perfecte wiel konden bouwen. Na allerlei tests met verschillende velgtypen, naven en spaken van verschillende leveranciers en verschillende spaaktechnieken  is men voor de velgen en de naven terecht gekomen bij Taiwanese leveranciers die ook aan de grote merken leveren en is Sapim gekozen als leverancier van de spaken. Vanuit deze onderdelen stelt men in Emmen de maatwerk wielsets samen.

Na een eerste een aluminium klimwiel volgde al snel twee modellen carbon wielen. Nadat zo'n beetje de hele familie en een hoop vrienden en kennissen met veel enthousiasme op de wielen reden is in het najaar van 2012 besloten om er ook echt mee de markt op te gaan.

Inmiddels is er een behoorlijke vraag en blijken klanten zeer tevreden. Naast het maatwerk concept wil Julius Cycling de klant verrassen met een excellente service die bestaat uit persoonlijk advies en het simpelweg snel reageren op vragen en eventuele problemen.

Julius Cycling CC38 DetailGebruikersreview

Nu dan de gebruikersreview van de Julius CC38 full carbon wielset. Een set met een prijs van €1099,-.

Unboxing en eerste indruk van de wielset

De uitgekozen wielset, de Julius Cycling Carbon CC38, kwam aan in een stevige doos met een enorme opdruk van "Julius Cycling" in een mooi design. De wielen waren uitstekend verpakt en naast de wielset bevatte de doos een paar design lichtgewicht quick release assen en 4 remblokjes voor de carbon remvlakken. De 38 mm hoge velgen zien er strak uit, niet schreeuwerig, maar in een rustige kleurstelling mooi uitgebalanceerd. Natuurlijk is dit een kwestie van smaak, maar ik trok de vergelijking met een design meubel zonder franje, maar duurzaam design. Julius Cycling geeft een gewicht op van 1330 gram, een laag gewicht voor 38 mm wielen. Met snelspanners en velglint meet ik exact 800 gram voor het achterwiel en 654 gram voor het voorwiel wat zeer dichtbij de fabrieksopgave ligt.

 

JuliusDSC04276

Julius Cycling achternaaf

JuliusDSC04272

JuliusDSC04271

Gebruikte Techniek

De wielen bestaan uit 38 mm high modulus full carbon velgen. De velg is opgebouwd uit verschillende lagen carbon. De binnenste lagen bestaan uit unidirectioneel carbon en de buitenste uit een 3K weefpatroon. Deze laag is ondanks het iets hogere gewicht aangebracht om de velg extra sterk te maken. Door het lagere perifere gewicht (gewicht aan buitenkant van wiel) moeten de wielen snel reageren bij het aanzetten.

De spaakspanning wordt gemeten door mechanische meetapparatuur en akoestisch gestemd. Dit houdt in dat van iedere afzonderlijke spaak de toonhoogte wordt beluisterd en vergeleken met de andere. Daarnaast worden er diverse manuele technieken zoals: squeezen en afdrukken toegepast. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van kwaliteitsspaken van Sapim: CX-Ray en Laser.

De Julius H87 naven zijn koud gesmeed uit één stuk aluminium.  De twee grote Enduro lagers zorgen voor hoge duurzaamheid, stijfheid en een zijdezachte loop.

De wielen zijn geschikt voor zowel Shimano/SRAM als Campagnolo cassettes door simpelweg de freehub body om te wisselen.

De velgranden zijn niet van aluminium of bevatten geen keramische remvlakken. Daarom zijn er speciale remblokken nodig.  Wij zijn benieuwd naar de remweg bij zowel droog als nat weer. Julius Cycling geeft een waarschuwing af: "Wanneer met standaard carbon wielen in een afdaling langdurig geremd wordt, kan dit leiden tot een verhoging van temperatuur van het remvlak wat de velg niet ten goede komt".

De Julius QR43 quick release assen zijn ware kunstwerkjes en worden gemaakt van CNC gefreesd aluminium en exclusief titanium.  Het gewicht van de uitvalassen is slechts 43 gram.

Montage van de banden

Na ontvangst probeerde ik meteen een setje Continental Grand Prix 4000S draadbanden te monteren. Met de hand was dit onmogelijk. Zelfs het gebruik van een speedlever bandenknecht (van Crankbrothers) en zeepsop bleek niet te helpen. Na een kort contact met Julius Cycling bleek dit een bekend probleem . Continental banden blijken niet passend. Dit staat overigens bij normale bestellingen in het informatiepakket vermeld. Gelukkig had ik een setje Vittoria's liggen en daarmee was montage geen enkel probleem en ook Vredestijn en Michelin schijnen probleemloos gemonteerd te kunnen worden, ik zou Julius Cycling het dunst mogelijke velglint adviseren, dat helpt bij het montagegemak. Montage van een 10-speed SRAM force cassette op de Shimano Body was een koud kunstje, vulringen waren niet nodig.

De eerste fietstocht

Tiijdens het eerste rondje rond het huis was het eerste gevoel prima. Het geluid van de vrijloop klinkt mooi. Anders verliep de eerste fietstocht. Tijdens een testsprintje de duinen op reed ik met mijn voorwiel over een kiezel. Dat leverde onmiddellijk een snakebite in de binnenband op. Heel vervelend dat ik geen extra binnenband met 60 mm ventiel meegenomen had. Ik kon al na 9 km naar huis bellen om me op te halen. De eerste test was mislukt.

De volgende 500 km

Na de pech van de eerste fietstocht heb ik de wielen 500 kilometers door het Zeeuws Vlaamse land kunnen testen. Lekke banden bleven verder uit. De combinatie met de Specialized Roubaix SL3 ziet er niet alleen prachtig uit maar leidt ook tot een uitstekend comfort. Dat is het meest opvallende voordeel tijdens het gebruik van deze wielen. De in Vlaanderen bekende Kasseistroken voelen met deze carbon wielen een stuk minder extreem aan. Dat is duidelijk voelbaar.

De wielen sturen lekker strak, scherpe bochten op hoge snelheid, duin op en duin af op een smal fietspad. Allemaal geen probleem. De zijdelingse stijfheid lijkt me daarom uitstekend op orde. De reactiviteit van de wielen bij het aanzetten voelt niet groter dan ik gewend was maar op zich is met deze reactiviteit verder helemaal niets mis.

Het remvermogen bij droog weer is beter dan ik vooraf verwachtte. Bij nat weer is het wel wat opletten. Als je het niet gewend bent schrik je eerst even van de langere remweg. Maar als je er op bedacht bent en wat harder in de remmen knijpt is het remvermogen op de vlakke weg acceptabel en behoorlijk te doseren. Persoonlijk zou ik met deze wielen tijdens de afdaling van een alpencol niet graag overvallen worden door een bui.

Terug naar de eigen wielen

Na de eerste 500 km monteerde ik mijn eigen aluminium Mavic Ksyrium wielen terug op de fiets. Mijn oude vertrouwde Mavics lijken voor het gevoel iets sneller te reageren bij het aanzetten. Maar dat is weinig meer dan een gevoel. Het gewicht van de Mavics is namelijk iets hoger en dat verschil zit vooral in de velgen. Theoretisch zou de reactiviteit van de CC38 wielen dus hoger moeten zijn.

Maar het meest opvallend van de stap terug naar de eigen wielen is het verschil in comfort. In het begin leek het alsof ik op mijn eigen wielen elk steentje, oneffenheid in de weg voelde terwijl ik hier 500 km lang niets van gemerkt had op de Julius Carbon CC38 wielen.

Pro's en contra's Julius Cycling CC38 wielset

+ Een geweldig pluspunt van Julius Cycling is de mogelijkheid wielen naar eigen smaak te customizen.

+ Met het lage gewicht voor deze carbon wielset met hoge velgen behoort de wielset tot de top in de markt.

+ Het comfort van de Julius CC38 full carbon wielset is daarnaast een echt unique selling point.

-  Het remvermogen neemt bij nat weer aardig af

-  Tegenover het customizing concept staat dat het maatwerk vooral nog de kleur betreft.
  Als feed back willen wij Julius Cycling meegeven dat een keuze uit meerdere High end naven het customizing concept nog verder vorm kan geven.

Conclusie

Julius Cycling vraagt een stevige prijs voor de wielen, maar daar staat een exclusieve wielset met een laag gewicht tegenover. 

De Julius Cycling CC38 is niet alleen een exclusieve wielset voor liefhebbers van maatwerk wielen maar biedt ook nog eens erg veel comfort. Doelgroep lijkt ons vooral de groep allround  en endurance rijders. Voor wie een extreem reactieve wielset zoekt bestaan er wellicht een ander model een betere keuze en voor nog meer aerodynamica is wellicht de 50 mm versie interessant.