Racefiets kopen en vergelijken?

Vergelijk groepsets, wielsets, fietsnavigatie, framesets, vermogensmeters

Fietsonderdelen, parts en gadgets

Trainen op vermogen

Powertraining

Professionals hebben het al langer ontdekt, maar meer en meer amateurs, triatleten of  wielertouristen ontdekken dat je met een vermogensmeter in elk geval meer informatie krijgt over je trainingen.

De vermogensmeter, hype of echt beter trainen?

De vermogensmeter helpt om er achter te komen waar je verbeterpunten liggen en hoe je het beste kan trainen. Met een vermogensmeter kan je beter doelen bepalen en vaststellen op welke manier je deze wil bereiken.

 

Meten is weten

Heb je een vermogensmeter aangeschaft? Start dan altijd eerst met metingen. Als je eerst gewoon een stukje gaat fietsen zie je vanzelf wat het betekent om een bepaald wattage te fietsen. Wat betekent 150 watt voor je snelheid, wat voel je in je lichaam? Wat doet het wattage bij 30 km wind mee of wind tegen? Op deze manier krijg je daar meteen gevoel bij. Daarna kan je beginnen met je eerste officiële tests.

sram-quarq-riken-10-speed-vermogensmeterTesten van je vermogen op je anaerobe drempel

Door te testen kan je er achter komen hoeveel vermogen je kan produceren op je anaerobe drempel (omslagpunt). Dit wordt ook wel FTP genoemd, dit staat voor functional threshold power. Als je deze test met een vaste regelmaat uitvoert kan je je progressie meten en trainingsdoelen bepalen. Dat is veel nauwkeuriger dan een meting op snelheid, afstand of hartslag. Zorg hierbij voor zoveel mogelijk gelijkwaardige omstandigheden qua parcours en weer. Na de test kan je je trainingszones vaststellen. Je kan de volgende zone’s onderscheiden.

  1. Herstel
  2. Duur
  3. Tempo
  4. Omslagpunt
  5. VO2max
  6. Anaeroob

Powertraining in zones

Veel mensen die fietsen om een hoog gemiddelde trainen steeds maar in dezelfde zone. Dat is vaak niet de zone waar het meeste effect bereikt wordt. Na de test weet je precies hoeveel vermogen je kan leveren in welke hartslagzone. Als je dat weet kan je per zone specifieker trainen. Als je dat doet train je exact datgene wat je nodig hebt om je zwakke punten het meest te verbeteren. 

Conclusie vermogenstraining

Je kan dus concluderen dat je naast een vermogensmeter een hartslagmeter kan gebruiken. De combinatie van hartslag en vermogen geeft je uiteindelijk het beste inzicht. Vermogen meten en trainen op vermogen is echter betrouwbaarder dan meten en trainen met hartslag. Het vermogen dat je bij een bepaalde hartslag kan leveren kan verschillen als gevolg van vermoeidheid, temperatuur, vochtinname etc. 

Vermogensmeter aanschaffen

Wil je vermogensmeters vergelijken? Dat kan op de vergelijkingspagina van vermogensmeters elders op deze site. 

tot 40% korting op Race en MTB onderdelen