Comfortabele Julius Tubeless AC28

Julius-DSC05602Na een review van de Julius CC38 full carbon wielset kregen wij de gelegenheid om opnieuw van "Julius Cycling" uit Emmen een handgespaakte wielset te testen. Dit keer een aluminium tubeless wielset. 

 

Uniek customizing concept Julius Cycling

Bekend bij Julius Cycling is het online customising concept. Via de site van Julius Cycling kan je zelf diverse keuzes maken zoals aluminium of carbon velgen in diverse hoogtes en de kleurencombinatie van nippels, spaken, naven en decals die in verschillende kleuren beschikbaar zijn. Niets wijst er op dat Julius Cycling nog maar een klein familiebedrijf is. Julius Cycling heeft de site, het bestelproces en last but not least de Wielsets zelf goed voor elkaar. Inmiddels is er een behoorlijke vraag en blijken klanten zeer tevreden. Recent verraste Julius Cycling de markt met mooie Tubeless Wielsets waarvan wij er één mochten testen.

Unboxing en eerste indruk van de wielset

De te testen wielset, de Julius Cycling Carbon AC28 is een Alumium handgespaakte wielset. De set werd ons geleverd met voorgemoneerde tubeless Schwalbe banden. De AC28 tubeless wielset kwam zoals we ook bij de CC38 wielset al hadden gezien aan in een stevige doos met een enorme opdruk van "Julius Cycling". De stevige doos in dit mooie design geeft een goede eerste indruk. De lichte 28 mm hoge velgen zien er netjes uit. De kleurencombinatie met de witte transfers was niet geheel mijn eigen smaak maar daar heeft Julius natuurlijk de configurator voor. Ik zou persoonlijk een mat zwarte transfer kiezen. Het gewicht van 1480 gram is netjes voor een wielset in deze prijsklasse. 

Julius-DSC05591Gebruikte Techniek van de handgespaakte wielset

De julius AC28 kent een velghoogte van 28mm. Julius heeft gekozen voor een brede velg van 23 mm. Hierdoor sluit de band goed aan op de velg, dit in combinatie met de lagere bandenspanning van het tubeless rijden geeft veel grip op de weg. Daarnaast ontstaat een aerodynamisch voordeel doordat er nauwelijks een rand is tussen band en remvlak van de veld.

De aluminium velgen zijn gemaakt van een legering bestaande uit aluminium, mangaan en niobium. Het smeltpunt van niobium is 2300 graden celcius en dat van aluminium 620 graden celcius. Vanwege het grote verschil in smeltpunten is het moeilijk om deze elementen bij elkaar te brengen, aldus Julius Cycling. De fabriek heeft een uniek proces ontwikkeld dat dit wel mogelijk maakt. Dankzij de hechte structuur en het gladde oppervlak heeft deze legering de dubbele treksterkte van conventionele legeringen. Dit zorgt voor extreme duurzaamheid en vormvastheid. Als afwerking is gekozen voor een geanodiseerd oppervlak. 

 

De spaakspanning wordt gemeten door mechanische meetapparatuur en akoestisch gestemd. Dit houdt in dat van iedere afzonderlijke spaak de toonhoogte wordt beluisterd en vergeleken met de andere. Daarnaast worden er diverse manuele technieken zoals: squeezen en afdrukken toegepast. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van kwaliteitsspaken van Sapim: CX-Ray en Laser. De Julius H87 naven zijn koud gesmeed uit één stuk aluminium.  De twee grote Enduro lagers zorgen voor hoge duurzaamheid, stijfheid en een zijdezachte loop. De wielen zijn geschikt voor zowel Shimano/SRAM als Campagnolo cassettes door simpelweg de freehub body om te wisselen.

De Julius QR43 quick release assen zijn ware kunstwerkjes en worden gemaakt van CNC gefreesd aluminium en exclusief titanium.  Het gewicht van de uitvalassen is slechts 43 gram.

 

Julius-DSC05604De theorie achter de Julius Tubeless velgen

Julius Cycling is voorstander van het gebruik van tubeless banden - niet te verwarren met tubes - op de racefiets. Deze technologie wordt al 10 jaar in de mountainbike en nog langer in de autowereld gebruikt. Dit houdt in dat gereden wordt zonder binnenbanden. De voordelen hiervan zijn legio. Door het ontbreken van de binnenband en de 23mm brede velgen is er sprake van een groter luchtvolume en draagvermogen en kan de band met een lagere spanning bereden worden zonder dat de rolweerstand verhoogd wordt. Dit geeft meer grip, meer comfort, meer snelheid door een lagere rolweerstand en minder lekke banden door gebruik van vloeibare latex in de band. Gaatjes tot een grootte van 3mm worden onmiddellijk gedicht door de latex die een uitweg naar buiten zoekt en zo het gat dicht. Mocht er sprake zijn van een dermate groot gat dat niet gevuld kan worden met latex dan is er (in tegenstelling tot tubes) nog altijd de mogelijkheid om een binnenband te gebruiken. Van de latex wordt 30ml per wiel toegevoegd en moet 2 á 3x per jaar worden ververst in verband met verbruik en verdamping van de oplosvloeistof.

Julius Cycling maakt gebruik van Stan's NoTubes velglint om haar velgen luchtdicht te maken. Dit velglint heeft zich in de praktijk bewezen. Het is namelijk het meest toegepaste velglint voor tubeless wielen. De wielbouwers van Julius Cycling hebben de ervaring, precisie en het geduld om een dergelijk velglint goed aan te brengen. Wij vinden tubeless banden een ideale keuze voor een nat voorjaar. Voor wie een tubeless carbonvelg bij Julius wil bestellen is het van belang te weten dat de CC50 en CC38 wielen vanaf 2014 voorzien worden van een tubeless velgbeld wat ze extra geschikt maakt voor tubeless gebruik. 

Tubeless montage moeilijk?

De Julius AC28 tubeless wielset wordt niet alleen standaard geleverd met de Julius QR43 snelspanner set en bandenlichters. De velg wordt ook voorzien van Stan’s NoTubes velglint en voor wie direct weg wil rijden biedt Julius Cycling de mogelijkheid de wielset volledig rijklaar te maken door ze volledig voorgemonteerd met tubeless banden en/of cassette te bestellen. De volledig afgemonteerde tubeless bandenset van Schwalbe is inclusief latex en tubeless ventiel.

Julius-DSC05579De eerste fietstocht

De wielen zijn op verschillende terreinen getest van kasseistroken tot Zuid Limburg tot het asfalt wielercircuit van Wielerclub Pijnenburg. Steeds viel de combinatie van grip en comfort op in combinatie met stijfheid. De wielen reageren direct op de eerste druk op de pedalen en sturen lekker strak door de scherpe bochten van het wielercircuit. Dat is duidelijk voelbaar. Het eerste tochtje werd nog afgewerkt met 8 bar lucht in de banden, maar met 6 bar rijden de wielen juist heel comfortabel terwijl de rolweerstand erg laag is. Het is even wennen aan dat idee. Het remvermogen bij zowel droog als nat weer is prima in orde. Met de CC38 full carbon was het wat opletten bij nat weer maar met deze aluminium wielset is dat geen enkel probleem. 

Pro's en contra's Julius Cycling AC28 wielset

+ Een geweldig pluspunt van Julius Cycling is de mogelijkheid wielen naar eigen smaak te customizen.

+ De combinatie grip, confort en stijfheid is prima in orde, zeker met minder bandenspanning

+ Deze eigenschappen worden gecombineerd met een laag gewicht

- De prijs ligt wat hoger dan bij een fabriekswiel, maar daar staat een handgemaakte zelf samengestelde set tegenover

- Als feed back gaven wij Julius Cycling eerder al mee dat meer keuze uit meerdere High end naven het customizing concept nog verder vorm kan geven.

Conclusie

Julius Cycling vraagt een stevige prijs voor de exclusieve Carbon wielen, maar de alumium wielsets zijn voor instappers een stuk beter betaalbaar. Voor wie exclusiviteit zoekt in combinatie met uitstekende rij-eigenschappen en een laag gewicht is bij Julius Cycling aan het goede adres. De doelgroep lijkt ons erg breed, de groep allround  en endurance rijders lijkt logisch maar ook in de koers zou deze set niet misstaan.